24 jan. 2013

Stockviks 12 åringar har fått en ny tränare och nytt träningsprogram.


Jag klippte ut nedanstående text från deras hemsida. 

Intressant upplägg eller?


Ny tränare och träning på engelska!


Bakhalt har mycket glädjande fått en ny tränare. Det är Kevin Cutts från USA som har skrivit ihop sitt första träningsprogram för gruppen - på engelska!


 Kevin Cutts har gått på skiduniversitet i USA och har mycket stor egen erfarenhet av skidträning.
Att Kevin kommer till Stockvik är inte så konstigt. Han är tillsammans med Stockvikssenioren Marie-Helen Söderman som just flyttat hem efter flera års studier i USA.
Förutom bra träning kommer alla Bakhaltåkare att lära sig mycket engelska med Kevin som tränare. Hans första träningsprogram är på engelska men det fixar ni säkert!

Här är träningsprogrammet för februari.

Torsdag 24/1:
Classic intervals
Söndag 27/1:
Södraberget runt 7 km Classic race
Tisdag 29/1: 
Classic intervals / Speeds
Workout Goal: Get comfortable skiing fast and working on top speed.
  1. 10-min warm-up
  2. 5 x 2 min intervals, Zone 3 (threshold) for the first minute, then Zone 4 (race-pace) for the second minute, 2 min rest in-between
  3. Ski 5 min easy
  4. Sprint relay (short, maybe 200 m max) 3 x each skier
  5. 10 min cool down.
Torsdag 31/1: 
Skate easy + fartlek
Workout Goal: To get consistent skate skiing and skate speed
    1. 30 minute distance ski
    2. Fartlek intervals x 10 minutes, skiing hard on the uphills and easy on
       everywhere else
    3. Ski-Games in the stadium. Learn new tricks!

Söndag 3/2
DM 2,5 km Classic Stöde

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar